Thursday, December 15, 2011

Chapter 20: Imagination is more important than knowledge.

Salam and well hello there world.

"Imagination is more important than knowledge."

Well satu quotation dari Albert einstein yang aku setuju sangat.


Sebab apakah? Bila dikaji kaji. Imagination membantu memberi kefahaman dan pengalaman eventhough without bantuan dari pendengaran mahupun visual. Imaginasi adalah ability seseorang untuk create sesuatu menggunakan kuasa minda korang.


More to creativity . Gua percaya semua orang boleh create and trigger imagination korang sendiri. 


Dari mana imagination boleh dilihat? Ini apa yang para saintis cakap . Imaginary can be seen through mind's eyes. 

Apa yang Albert Einstein katakan tu memang benar tapi in this real world. Imagination without ilmu dikatakan gila. well to me, imagination lah yang creates new formulaes, new ideas. Sebab knowledge itu limited but imagination encircles the world. banyak lagi yang kita tak explore dekat dunia ni.


Imagination dikategorikan kepada dua:
1)Voluntary (mimpi)
2) Involuntary (imaginasi yang direka sendiri dengan kreativiti)

Aku percaya semua ada ability imagination. Tapi tak semua dapat mengaplikasikan involuntary imagination dalam daily life.

Even budak kecik yang ada high imagination boleh lead to create their own imaginary friends.
Mostly akan kata budak yang ada imaginary friends bermasalah dengan mental mereka and maybe suffers loneliness.
Well kepada ibu bapa tak perlu risau sebab imaginary friends sebenarnya membantu anak anak anda belajar sesuatu dengan lebih cepat berbanding anak anak normal lain dan ia membantu develop language skill anak anak anda. Statement ini telah dikaji oleh saintis dan ternyata benar. And jangan risau bila diorang makin membesar, imaginary friends diorang akan hilang.
How to trigger your imagination? its up to korang, Guna creativity korang tersendiri and minat korang.


As example, aku sendiri aku suka membayangkan something dalam dunia fantasy aku. Even environment study aku, aku create sendiri. 


Its like bila aku study biology. About human body aku try bayangkan aku in human body. 
contoh:
Blood circulatory: aku bayangkan aku dalam kapal selam yang aku kecilkan and menjelajah ke dalam human blood circulatory. And kapal selam aku didetect as benda asing dlama blood(antigen). So antibody surround aku.

Well itu serba serbi imagination aku. kalau formula? Pun boleh macam aku cakap bergantung pada keselesaan korang. tapi jangan mengarut sangat pulak. use your imagination yang membawa korang ke arah kefahaman. Without kefahaman korang akan terkapai kapai.


Nothing is impossible. Kalau aku boleh, korang pun boleh kan?so good luck!
Hasta la Vista Babeh!





2 critics:

Nong Andy said...

wah... budak biology memang hebat dia punya imagination. siap jadi kapal selam gitu... :)

Dear bella said...

That true...
Kefahaman itu lebih penting drpd menghafal... Budak2 economics pula kena imagine macam mana graph beralih... Kena byk imaginasi dan faham... huhu